Familiehulp lanceert mee het project ‘Zorggesprekken via beeldbellen'

Familiehulp lanceert mee het project ‘Zorggesprekken via beeldbellen'

Familiehulp lanceert project beeldbellen

Sinds enkele maanden biedt Familiehulp ook gezinszorg aan via beeldbellen. Concreet ontvangen onze klanten een tablet waarmee ze met onze medewerkers en met hun eigen familie of vrienden kunnen bellen. Familiehulp werkt voor dit project samen met de zorgcentrale Z-Plus, i-mens en Compaan.

Begin mei 2021 zijn 30 klanten van thuiszorgorganisaties Familiehulp en i-mens geleidelijk gestart met het project ‘Beeldbellen 2.0’. Zij ontvingen een gratis tablet waarmee ze kunnen beeldbellen met familie en vrienden. Daarnaast kunnen zij ook online zorggesprekken met een verzorgende voeren.

“Dit project is een voorbeeld van dienstverlening binnen een hybride model, waarbij we fysieke zorg ter plaatse combineren met (preventieve) zorg op afstand”, vertelt Céline Mys, productbeheerder zorgbeleid bij Familiehulp. “De zorggesprekken worden gevoerd door een team van 5 verzorgenden van Familiehulp en i-mens. Naast hun reguliere werk bij klanten thuis, beeldbellen ze elke week 4 tot 8 uur. Zorgcentrale Z-plus stuurt klanten ook wekelijks een preventieve tip rond thema’s als valpreventie, gezond eten, goede nachtrust of bewegen. De verzorgenden gaan daar tijdens het gesprek dan dieper op in.”

Het is de eerste keer dat diensten voor gezinszorg hun klanten online ondersteunen. “De coronaperiode maakte duidelijk dat mensen die alleen wonen een hoger risico op vereenzaming kennen”, legt Céline Mys uit. “Door hen tablets ter beschikking te stellen, kunnen ze gemakkelijk en vaker in contact komen met familie, vrienden en zorgverleners. Elke klant krijgt ook een passende uitleg over de installatie en de werking van de tablet.”

De eerste 17 deelnemers aan het project beeldbellen zijn alvast heel enthousiast. “Ze vinden het beeldbellen tot nu toe heel leuk, zowel met de verzorgenden als met hun familie”, zegt Céline Mys. “De gesprekken verlopen ook heel spontaan, met een ruim gamma aan onderwerpen. Voor veel klanten breken die babbels hun patroon. Ze kunnen hun hart eens luchten, zien hun familie en voelen zich minder eenzaam.”

Het project loopt zeker nog tot eind oktober 2021. “Na een positieve evaluatie willen we het project verder zetten, onder andere door te experimenteren met Pixee”, aldus Céline Mys. “Hierbij belt de klant via de televisie in plaats van via een tablet. We hopen samen met onze partners alvast om een sterk dossier te kunnen opbouwen, zodat dit project in de toekomst op blijvende financiering kan rekenen. Zo kost de huur van een tablet 30 euro per maand en nemen we ook de kosten van de datakaarten voor klanten zonder wifi op ons.”

Getuigenissen van klanten

“Ik vind het fijn om over vroeger te praten of andere mensen te laten vertellen. En Ruth is een toffe, ze kent mijn zotte streken en weet dat ik graag lach en mopjes vertel.” – T.E.

“Door corona is de wereld klein geworden. De laatste maanden was ik vaak alleen. Dankzij beeldbellen kan ik met een derde praten die je niet goed kent, ook over mijn medische problemen.” – J.G.

“Het is fijn dat het vaak dezelfde persoon is die ik zie. De gesprekken doen goed.” – B.M.

“Voor mij is het voordeel van beeldbellen dat ik mijn hart eens kan luchten.” – M.J.

Getuigenissen van verzorgenden

“Het beeldbelproject leverde al veel mooie momenten op. Zo maakte ik kennis met Aiko, het hondje van Liliane, toonde Jef me de tekeningen die hij zelf maakte en vertelde Paul uitgebreid over zijn carrière als kapitein van een schip. De beweegoefeningen die Lea als preventieve tip kreeg, hebben we ook samen online gedaan. Dat vond Lea erg leuk.” – Delphine, verzorgende Familiehulp

“Ik kijk wekelijks uit naar het beeldbellen. Een ideale afwisseling met de fysiek zwaardere zorg aan huis. Zo kan mijn rug ook even rusten.” – Ruth, verzorgende Familiehulp

“Bij een eerste gesprek is het altijd extra spannend. Zal het lukken om op te nemen…? Tot je dan plots een enthousiaste stem hoort en het gesprek echt kan beginnen. Dat geeft energie.” – Kelly, verzorgende i-mens