Hiep hiep hoera voor Familiehulp

Hiep hiep hoera voor Familiehulp

Op 19 september 2019 vierde Familiehulp haar 70e verjaardag met het verjaardagsevent 'We zijn er voor jou' in Brussels 44 Center. Samen met kleppers uit verschillende sectoren bogen we ons over de vraag hoe de zorgsector de klant nog meer centraal kan stellen.

Van Tomorowland tot de NMBS: een unieke kijk op de klant

Dr. Edgard Eeckman (UZ Brussel), Sophie Dutordoir (CEO NMBS), Debby Wilmsen & Frédéric De Gezelle (Tomorrowland) en Murielle Scherre (modeontwerpster en oprichter La Fille d’O): het waren enkele van de ronkende namen die we op ons verjaardagsevent mochten verwelkomen. Niet meteen de verwachte gastsprekers op een zorg congres, maar nét deze unieke insteek gaf ons event inhoudelijk een echte meerwaarde.

Door hun diverse achtergronden boden onze sprekers ons een boeiende en gevarieerde kijk op klantenrelaties en het centraal stellen van je klanten. Een bloemlezing:

“Wij engageren ons voor de mensen van morgen” (Debby Wilmsen van Tomorrowland)

“Geef patiënten meer verantwoordelijkheid en een gevoel van controle” (Dr. Edgard Eeckman)

“Aultre ne veulx estre” (Murielle Scherre)

”Heb altijd aandacht voor de wensen van de klant en de charme van je product” (Sophie Dutordoir)

De regie in eigen handen

Ook Familiehulp heeft tijdens haar 70-jarige geschiedenis de klant altijd centraal gesteld. “En dat willen we in de toekomst nog meer doen”, zegt algemeen directeur Ann Demeulemeester. “Zeker in de sector van de thuiszorg – waar mensen de regie over hun zorg in eigen handen nemen – is dat noodzakelijk.”

Familiehulp heeft zo gekozen voor een versterkte en vernieuwde regiowerking. “De nadruk ligt op bereikbaarheid, nabijheid en flexibiliteit”, aldus Ann Demeulemeester. “We bieden via nieuw samengestelde zorgteams zorg aan op die momenten waarop de klant ons nodig heeft, bijvoorbeeld ook ’s avonds en in het weekend. We zijn 7 dagen op 7 bereikbaar, we zijn via onze wijkteams nog meer in de buurt van onze klanten en we vergroten de rol van de mantelzorgers door hen meer actief te betrekken in de zorgverlening.”

Een nieuwe missie en visie

Het orgelpunt van onze 70e verjaardag is onze nieuwe missie en visie, volledig vanuit het perspectief van onze klanten geformuleerd. “Dat is een bewuste keuze, die op zich heel vernieuwend en misschien zelfs uniek is”, zegt Ann Demeulemeester. “Vijf basiswaarden staan centraal: vertrouwen, verantwoordelijkheid, openheid, samenwerking en solidariteit. We willen dit alles bereiken via een vernieuwde strategie. Die focust op enkele belangrijke doelen, zoals klantenpartnerschap, gerichte zorg en ondersteuning, digitalisering, diversiteit en duurzaamheid.”

Diverse sprekers op het zorgcongres van Familiehulp